Search
Close this search box.
Jan Kalwin

جان کالوین

(1509-1564)

جان کالوین از متکلمان معروف مسیحیت پروتستان، اصلاح‌گر و کارگزار سیاسی که بدون شک مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و تاثیرگذار‌ترین متفکر برای اصلاح مذهی پروتستان در مسیحیت در سده ۱۶ میلادی است. کالوینست‌ها در آلمان، انگلیس، اسکاتلند، فرانسه، اروپایی شرقی و امریکای شمالی پراکنده‌اند. تا آن‌جایی که بسیاری از قانون‌دانانی که قانون اساسی امریکا را نوشته‌اند از پیروان کالوین بوده‌اند.
در‌اندیشه سیاسی، جان کالوین به این باور است که دولت و کلیسا دو نهاد مردمی است که باید در فرمان و صلاحیت عیسی مسیح باشد. هردو نهاد باید در خدمت خدا قرار داشته باشند؛ اما هرکدام از این نهادهای دوگانه دارای ظرفیت‌های جداگانه هستند. وظیفه کلیسا در واقع رسیدگی به امور مذهبی مردم است که روش‌های عیسی را تبلیغ می‌کند. هرچند کلیسا هم‌چنان برای حکومت نیز مشورت‌های خوب می‌دهد. اگر قانون مدنی منعکس دهنده حقیقت الهی نباشد در آنصورت کامیاب نخواهد بود.
اما وظیفه حکومت ” قضاء” است و این مسئولیت مقدسی است که به عنوان وزارت خانه‌ای در کلیسا محسوب می‌شود. مسئولین دولتی همه در برابر خداوند به نسبت مسئولیت‌ایشان پاسخگو هستند. آنان باید به دنبال تأمین عدالت، شرافت و فضیلت در جامعه باشند. مسئولین در حکومت باید از هر لحاظ نسبت به مردم رعیت در سطح بالا باشند تا نمونه خوب به جوانان شوند. آنان وزرای کلیسا هستند و امور‌شان باید در همین راستا بوده باشد.
در دوره میانه اروپا که سلطنت حکومت مطلوب بود، جان کالوین نوع نظامی حکومت جمهوری را معرفی کرد که بر اساس مساوات می‌بایست هم نهاد دولت و هم نهاد کلیسا بطور انتخابی رهبری شود. بسیاری از حکومت‌های کالوینی در آن زمان زمامداران انتخابی از جانب اسقف‌ها بودند که در یک زمان معین حاکمیت می‌کردند. نهاد دولت و کلیسا هردو برای تأمین منافع مشترک مسیحیت کار می‌کردند.
زندگی خود جان کالوین تلفیقی از دولت و دین بود. او یک زمامدار علمی، مذهبی و سیاسی بود. او مدت‌ها والی شهر ژنو بود.

 

برای مطالعه بیشتر:

  •  دیلینبرگر، جی.  جان کالوین: انتخاب نوشته های او. آکسفورد: انتشارات دانشگاه آکسفورد، 1975.
  • هوفل، ایچ.  سیاست مسیحی جان کالوین. کمبریج: انتشارات دانشگاه کمبریج، 1982.
  •  پارکر، تی. ایچ. ال.  جان کالوین: زندگی نامه.  فیلادلفیا: انتشارات ویست منستر، 1975.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان