Search
Close this search box.
Sar-tomas-more

سر توماس مور

(1535 -1478)

سیاست مدار، اسقف و فیلسوف سیاسی انگلیسی که با کتاب “یوتوپیا”1 و تداوم جامعه ایده­آل افلاطونی، معروف شد. او از نمایندگان برجسته رنسانس اروپایی در دور میانه است. مور در دانشگاه آکسفورد درس خواند. خانه او محل رفت و آمد دانشمندان زیاد در روزگار او از جمله اراسموس، کولت و گرایون بود.

توماس مور چون یک انسان مذهبی بود و با تمایلات عمیقی مسیحی در باب مسایل دنیایی می­نوشت.  او طلاق پادشاه را که می‌خواست از همسر خود جدا شود و این امر براساس رای اسقف اعظم صورت‌گیرد، را تصدیق نکرد. براساس عدم فرمان‌برداری از امر شاه به جرم خیانت اعدام شد. او را “شهید کلیسا”خوانده اند.

مقاومت مور برای حراست از قدرت مدنی و مخالفت در  زمینه مذهبی او را مانند دایتریخ بونهوفر از چهره‌های شهره در گفتمان دولت و کلیسا ساخت. در این راستا، فلسفه مور با نوشتن کتاب یوتوپیا که به تعبیر دانشمندان سیاسی بهتر است “ناکجا آباد”نامید، مطرح شد. یوتوپیا تفسیر یک جامعه و یا حکومت آرمانی بود. مثل همه نوشته­های یوتوپیایی، او از زمان خودش شکوه و شکایت سر داد و بی عدالتی­های زمان خود را شمرده با پیشنهادایده­آل، نسخه برای آینده مطلوب تجویز کرد.

نسخه مطلوب مور جامعه مسیحی با اختلاط سلسله مراتب قدرت (در دولت و خانواده) و کمونیسم رادیکال (در اقتصاد) بود که در آن یکجایی اخلاق محافظه کارانه و برابری سوسیالیستی دیده می­شد که با کلیسای کاتولیک هم­خوانی داشت.

در ناکجا آباد توماس مور یک گروه سیاسی و مذهبی در راس نظام قرار دارد که زندگی انسان را برای خوبی، شکل می دهد. عقلانیت و اندیشه­گرایی در دیدگاه مور مناسب می‌بیاست متوازن با انجیل مقدس باشد. با این وصف، روحانیت در نگاه او همیشه در درجه بالاتر قرار داده شده است.

او از فقر گسترده در انگلیس شکایت داشت که به عقیده او در اثر ظهور سرمایه داری و نابودی فئودالیزم بوجود آمده بود. نسخه او تغییرساز شد. توماس مور را یکی از بزرگ ترین دانشمندان و متفکر علمی و اسقف اعظم و مرد رنسانس می­دانند که زندگی و ایده­آل­های او تاریخ را تغییر داد.

 

برای مطالعه بیشتر:

  • فاکس، ای. توماس مور: تاریخ و مشیت الهی. نیو هاون: انتشارات دانشگاه یل، 1982.
  • گای، ای. کارکرد های اجتماعی سر توماس مور. نیو هاون، انتشارات دانشگاه یل، 1980.
  • شیلدون، گارت وارد. دایره المعارف اندیشه سیاسی. نیویارک:فکت ان فایل، 2001.

1. Utopia

2. The Martyred of the Church

3.  No Where

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان