Search
Close this search box.
Girolamo Sawnarola

گیرو لامو ساونارولا

(1452-1498)

گیرولامو ساونارولا یک اصلاح‌‌گر سیاسی و مذهبی ایتالیایی است که به عنوان راهب کاتولیک به اعمال غیر اخلاقی فلورانس به شدت حمله کرد. او به حمایت “چارلز هشتم”1، پادشاه فرانسه، یک جمهوری مذهبی در فلورانس تأسیس کرد که در آن کُدهای ویژه اخلاقی اعلان نمود. یعنی دقیق کاری را که جان‌‌کالوین در ژنو انجام داد.

ساونارولا در حکومت مذهبی خود در همه حوزه‌‌های انفرادی و جمعی مردم قانون وضع کرد. از این جهت نظام او شباهت زیاد به نظام سیاسی پروتانی و الیور کرومویل انگلیس داشت. او با اصلاحات فراوان که در نظام فلورانس ایجاد کرد، از جانب پاپ الکسندر ششم تکفیر شد.

این اصلاح‌گر معروف در واکنش به انتقادات پاپ، به حمایت جماعتی از اسقف‌‌ها، قدرت پاپ را از میان برداشت و صلاحیت مذهبی و رهبری پاپ را ساقط کرد. اما کثرت حامیان پاپ منجر به شورش‌‌های جدی در برابر اقدامات سیاسی- مذهبی او شد که در نتیجه آن ساونارولا به زندانی رفت و در نهایت اعدام شد.

تفکر سیاسی او انعکاس اندیشه‌های کاتولیک توماس اکویناس است. او همراه با ویت فرانسس از آسیسی، به دنبال اصلاحات در کلیسای روم بود تا این نهاد مذهبی را از فساد و لذت‌پرستی پاک سازد. با این وصف، گیرولامو ساونارولا پُلی بود برای رسیدن به پروتستانتیسم مسیحی.

برای مطالعه بیشتر

  • شیلدون، گارت وارد. دایره المعارف اندیشه سیاسی. نیویارک:فکت ان فایل، 2001.

1. Charles VIII

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان