Search
Close this search box.
«شاعر آرزوهای بزرگ» جاودانه شد

زیست‌نامۀ استاد عبدالکریم تمنا هروی

عبدالکریم تمنا در سال ۱۳۱۹ هجری خورشیدی در روستای سروستان واقع در جنوب‌شرق شهرهرات متولدشد. او در سال‌های اول کودکی پدر و مادرش را از دست داد. در سال‌های نوجوانی به کارهایی مانند میرزایی (حساب‌داری) پرداخت.

عبدالکریم تمنادروس ابتدایی در مساجد محلی سپری کرده و علم آموزی را با تلاش شخصی ادامه داده‌است. او خواندن دیوان حافظ را در سال‌های کودکی خود نزد بانویی بنام قریش (مادر ابوبکر و غلام‌حیدر یقین) فرا گرفت.

وی مدت ۱۴ سال مسئول کتابخانۀ عامۀ هرات بود و هم‌چنین در مجلس لویه جرگه تشکیل قانون اساسی در زمان سردار داوؤد خان به‌عنوان وکیل از ولسوالی گلران هرات شرکت نمود. در اواخر حکومت داوؤد خان مدتی را بنا به خواهش والی وقت هرات به عنوان ولسوال ولسوالی زنده جان(فوشنج) ایفای وظیفه نمود.

استاد تمنا از سال ۱۳۴۰ هجری خورشیدی شروع به نشر اشعارش در نشریات افغانستان، ایران، اروپا و آمریکا نمود. او از سال ۱۳۵۸ هجری خورشیدی با اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی راهی ایران شد و تا پایان عمر در غربت زیست و سر انجام بتاریخ 19 اسد/مرداد 1402 هجری خورشیدی چشم از جهان هستی فروبست و جاودانه شد.

خانۀ مولانا، درگذشت استاد تمنا را به جامعۀ فرهنگی و ادبی کشور، خانواده و بستگان ایشان تسلیت عرض نموده، روانش را شاد و جایگاهش را بهشت برین تمنا می‌کند.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان