Search
Close this search box.
برندگان نهایی

آب دریا را اگر نتوان کشید

هم به قدرتشنگی باید چشید

خدای را سپاس که توانستیم در فرصتی کوتاه با همراهی چند نهاد علمی و فرهنگی از ایران و افغانستان سنگ بنای ایجاد نخستین جایزۀ ادبی مولانا را بگذاریم که امید داریم در سال‌های آینده جای خود را در میان محققان حوزه زبان فارسی و سایر زبان‌های دیگر پیدا کند. مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، آفتابی‌ست متعلق به همه حوزه‌های فرهنگی جهان، که هر زنگی و رومی و هرکجایی و ناکجایی می‌تواند از نورِ آن توشه‌ای فراچنگ آورد و «عالمِ صغیرِ» خود را روشنایی بخشد.

 

گروه داوران و اعضای کمیتۀ علمی نخستین دورۀ جایزۀ ادبی مولانا،  ضمن تشکر از پژوهشگران گرانقدر از دو کشور افغانستان و ایران که آثار خود را به دبیرخانۀ جایزه ارسال کردند، نکات زیرین را به عرض می‌رساند:

 

  1. فراخوان دریافت مقالات در ماه شهریور/سنبله همگانی و تا آخرین مهلت دریافت مقالات در یکم آذر/قوس، مقالات رسیده، از سوی دبیرخانه برای داوری به داوران سپرده شد؛

 

  1. این جایزه شاید نخستین جایزه ادبی با محوریت مولانا در بین کشورهای فارسی زبان باشد. تلاش ما این است که پس از ثبت اساسنامه جایزه در نهادهای بین‌الملی مانند یونسکو، بتوانیم این همایش را گسترش داده و در سال‌های آینده به چند زبان مقاله و پایان‌نامه و کتاب بپذیریم.

 

  1. معیارهای ارزیابی و داوری آثار در این جایزه؛ رعایت چارچوب‌های علمی، نگاه تحلیلی و ژرف به آثار مولانا، تازگی و نوآوری و نگارش معیاری و علمی بوده است.

 

  1. برای سال اول این جایزه، اگرچه حجم آثار و کیفیت آنها قابل توجه بوده است اما باید اذعان داشت که؛ میانگین کیفی آثار فرستاده شده چندان بالا نیست. برخی آثار در حد معیارهای بالا و برخی فاقد معیارهای پذیرفته شده اند.

 

  1. جای خرسندی است که اغلب آثار فرستاده شده، از آفریده های پژوهشگران جوان و تازه‌نفس عرصۀ تحقیقات ادبی دو کشور است که اهداف اصلی این جایزه را نیز می‌سازند.

 

  1. همچنین جای خرسندی است که نگاشته های بانوان در میان اثرهای فرستاده شده به دبیرخانه نقش پررنگ و قابل ملاحظه  داشتند.

 

  1. آثار رسیده در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحلۀ نخست، آثار از حیث تطابق موضوعی و داشتن شاخص‌های اولیه، بررسی و غربالگری شدند، که از میان آن ها(10) اثر به مرحله دوم راه یافت. در مرحلۀ دوم، هر یک از آثار راه‌یافته به این مرحله را یکی از داوران تخصصی بخش مربوطه ارزیابی نمودند و آثاری که نمرۀ مناسب کسب نمودند، به مرحلۀ سوم راه ‌یافتند. در مرحلۀ سوم، بر اساس امتیازات داوران در فرم‌های ویژۀ جایزه، چهار نفر رتبه‌های برتر را به دست آوردند که از این میان یک نفر در بخش پایان‌نامه و 3 نفر در بخش مقالات برگزیده شدند.

 

  1. برگزیدگان همه در یک سطح قرار گرفته اند و مقام های اول، دوم و سوم مورد نظر نبوده است.

 

برگزیدگان نخستین جایزه علمی و ادبی مولانا به شرح زیر اند:

در بخش مقالات پژوهشی، نامِ برگزیدگان بر اساس الفبا به ترتیب زیر است:

  1. افسانه واحدیار
  2. خدانظر اعتمادی
  3. نیلوفر عسل علیزاده

در بخش پایان‌نامه‌ها، یک پایان‌نامه توسط هیات داوران به عنوان برگزیده مشخص گردید:

  1. طارق ذاکر

 

نام های داواران جایزۀ ادبی مولانا بر اساس حروف الفبا به گونۀ زیر اند:

  1. اسدالله شعور
  2. افسر رهبین
  3. سیدحسین اشراق حسینی
  4. حامد مهراد
  5. سید رضامحمدی
  6. شگوفه اکبر زاده
  7. علیرضا قیامتی
  8. محمدکاظم کاظمی
  9. یامان حکمت تقی آبادی

 

  1. نخستین جایزۀ ادبی مولانا، با میان‌داری مستقیم دو نهاد، یعنی خانۀ مولانا از افغانستان و خردسرای فردوسی از ایران و همراهی انجمن علمی مطالعات صلح ایران، انجمن پایندان و بخش فرهنگی بنیاد احمدشاه مسعودبرگزار گردید.

امید آن که این دست داوری‌ها و جوایز با همدلی و همگرایی بیشترِ دوست‌داران مولانا و ادب فارسی، هرچه بیشتر به نیازهای بشری در این عرصه پاسخ گوید.

از همه پژوهشگران، داوران و همراهان که در تدوین و تفویض نخستین دور جایزه علمی و ادبی مولانا سهم و نقش داشته اند، ابراز سپاس و امتنان فراوان می‌داریم.

و در نهایت سپاسگزار لطف و همراهی دو تن از استادان دلسوز حوزه جغرافیای تمدنی خویش هستیم که با ایده‌های خویش خط اصلی برگزاری چنین جایزه‌ای را با چنین کیفیتی ترسیم نمودند: دکتر محمدجعفر یاحقی (مدیر خردسرای فردوسی) و خانم دکتر ماندانا تیشه‌یار (مدیر انجمن علمی مطالعات صلح ایران)

با سپاسِ فراوان

هیأت داوران و اعضای کمیتۀ علمی نخستین جایزۀ ادبی مولانا

اشتراک گزاری از این طریق:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان