Search
Close this search box.
خبر بان

خبرگزاری خبربان

برگزاری همایش نیمیم ز ترکستان نیمیم ز فرغانه در مشهد

این همایش به همت موسسه فرهنگی خردسرای فردوسی و خانۀ مولانا امروز 22 دی‌ ماه در سالن همایش آریو مصلی نژاد برپار شد.

رییس موسسه فرهنگی درّ دری در این همایش به ضرورت معرفی مولانا جلال الدین محمد بلخی اشاره کرد و گفت: مولانا متعلق به یک اقلیم و قومیت نیست؛ بلکه متعلق به تمدن گسترده است.

علیرضا قیامتی، استاد دانشگاه فرهنگیان و قائم مقام خردسرای فردوسی نیزدر این مراسم به شعرخوانی پرداخت و گفت: مولوی دردانه‌ای است که فضای فکری جهان را تحت تاثیر قرار داده است، او راز و رمز جهان را در صلح و مهرورزی بیان کرده که کمتر شاعری آن را بیان کرده است.

قیامتی گفت: شور در وجود مولانا انباشته است، وحدت وجودی او چهره‌ای سرآمد از او ساخته است و سخن او شور در جهان برپاکرد و متعلق به هیچ مذهبی نیست، او برای همه سخنوری کرده است.

ابوطالب مطفری رییس موسسه فرهنگی درّ دری و فعال فرهنگی افغانستانی نیز در ادامه افزود: شخصیت مولانا جلال الدین محمد بلخی در دنیای اسلام و غیر اسلام محبوب است و شاخصه هایی، چون ایمان کامل به خدا و پیامبر و رسیدن به عمق اسلام، انسان دوستی، رعایت حقوق انسانی او را از دیگران متمایز ساخته است.

رییس موسسه فرهنگی درّ دری خاطر نشان کرد: مولانا متعلق به یک اقلیم و قومیت نیست؛ بلکه متعلق به تمدن گسترده است.

وی با اشاره به اینکه دو ملت ایران و افغانستان باید در مسیر شناخت هر چه بیشتر مولانا حرکت کنند، افزود: کشور افغانستان باید از بحران‌های سیاسی و قومی بگذرد تا بتوانیم مولانا جلال الدین بلخی را بهتر به جهان معرفی کنیم.

رونمایی از نخستین جایزه ادبی مولانا 

در ادامه یامان حکمت استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه به بررسی ابعاد شخصیتی مولانا اشاره و ابراز کرد: این شخصیت تاثیرگذار در ادبیات و زبان فارسی همچون آفتابی است متعلق به تمام حوزه‌های جهان و نور آن می‌تواند عالم را روشنایی بخشد و امید است برگزاری این نشست نیاز‌های بشری در این عرصه پاسخ دهد.

وی در خصوص رونمایی از نخستین جایزه ادبی مولانا ابراز کرد: فراخوان دریافت مقالات شهریور ماه آغاز شد و پژوهشگران و اساتید کشور‌های افغانستان و ایران آثار خود را ارسال کردند و نکته قابل توجه حضور پر رنگ بانوان در این فراخوان است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی به اهداف و چشم انداز برگزاری این همایش اشاره و خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم ابعاد این همایش را به چند زبان توسعه و گسترش دهیم و جایزه ادبی مولانا به ثبت یونسکو برسد.

حکمت افزود: از میان آثار رسیده، ۴ نفر رتبه های برتر کسب کردند؛ یک نفر در بخش پایانه نامه ( بررسی و تحلیل عنصر عاطفه در غزلیات شمس) و سه نفر در بخش مقالات برگزیده شدند.

اجرای موسیقی سنتی افغانستان و تجلیل از برگزیدگان نخستین جایزه ادبی مولانا پایان بخش این مراسم بود.

 

پیوندخبر:

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان