Search
Close this search box.
JanMilton

جان میلتون

(1608-1674)

جان میلتون نویسنده سیاسی، پروتانی و شاعر مذهبی انگلیسی است. هرچند شهرت میلتون به‌واسطه اشعار دلکش حماسی و در عین‌حال مذهبی او است براساس باورهای مسیحی خود سرود. اما در حوزه سیاست، هم‌چنان جان میلتون ادبیاتی خلق کرده است. به‌طور نمونه، او به عنوان یک جمهوری‌خواه پروتانی دست به قلم زد. در جریان جنگ‌های داخلی انگلیس 1940 تا  1960 از جمهوری‌خواهی دفاع کرد.

میزان اثرگذاری جان میلتون را می‌توان در تولید اندیشه‌های مشترک سیاسی با اولیور کرومویل بررسی کرد که در روزگار خود گفتمان‌های دولت و کلیسا، و نوشته‌های در باب آزادی مطبوعات را ارایه کردند. این اندیشه‌های سیاسی بعد‌ها آزادی سیاسی امریکا و انگلیس را متاثر کرد.

بخش زیادی از نوشته‌های سیاسی میلتون در مورد مشروعیت ضد سلطنت و  نظام پارلمانی در زمان الیور کرومویل است. او با خدمت در شورای وزارت خارجه به دنبال برتری‌جویی جمهوری پروتانی بر کشورهای اروپایی بود. به‌باور او، یک نظام واقعی پروتانی قادر به تأمین منافع افراد است. البته این‌چنین نظامی از نظر میلتون در پرتو رهنمایی انجیل می‌تواند ایجاد شود.

دفاعیه‌های از جمهوری‌خواهی و ضد سلطنت در حمایت از کرومویل، منجر به اعدام چارلز اول شد. او نوشت که “شاه همیشه به ملت پاسخگو باشد و در برابر خیانت به مردم باید خلع شود.” میلتون با این ایده سیاسی خود بر طرفداران نظریه قرارداد اجتماعی از جمله جان لاک و توماس جفرسون تاثر گذاشت.

جان میلیتون در پایان جنگ داخلی انگلیس از امور سیاسی کناره گرفت و به سرودن اشعار مذهبی روی آورد. در این دوره او به مباحث کلامی انجیل هم‌چنان پرداخت که در بعضی موارد آرای او جنجال انگیخت.

برای مطالعه بیشتر

  • داویز، اس.  تصویر شاه در بهشت گمشده: سیاست میلتون و آزادی مسیحی.  کلمبیا: انتشارات دانشگاه میسوری، 1983.
  •  هیل، سی.  میلتون و انقلاب انگلیس. نیویارک: نشر ویکینک، 1977.
  •  شیلدون، گارت وارد. دایره المعارف اندیشه سیاسی. نیویارک:فکت ان فایل، 2001.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان