Search
Close this search box.
Sar-Rabert-Felmar

(1588-1653)

سلطنت‌طلب و نظریه‌پرداز سیاسی انگلیس، رابرت فیلمر با تئوریزه‌کردن ” حقوق الهی شاه1 ” و ” مطلق‌گرایی2”  در میان اندیشمندان سیاست به شهرت رسیده است. او در برابر نظریه‌های جمهوری‌خواهی و قرارداد اجتماعی علیه سه متفکر همشهری خود یعنی هابس، لاک و روسو ، قرار گرفت و ایده سیاسی آنان را مورد انتقاد  رد  قرار داد. فیلمر باور داشت که قدرت توسط پدر (اقنوم الهی مسیحیان) به نماینده زمینی او یعنی شاه انتقال می‌یابد.

فیلمر همچنان نظریه مطلق‌گرایی ژان بودن،  فیلسوف فرانسوی را پذیرفت و ایده او را مبتنی بر احکام انجیل تفسیر کرد. او نوشت که خدا صلاحیتی را به آدم به عنوان نماینده خود در زمین منتقل کرد و این پدر‌سالاری در همه جنبه‌های تاریخی در دوره‌های متفاوت از عصر باستان تا امروز (در دوره‌های عبرانی، یونانی، رومی و تمدن اروپایی)  ظاهر بوده است.

فیلمر در مطلق‌گرایی به سویه پیشینیان رفت و باور داشت که فرمان‌بُرداری از احکام یک حاکم عین عدالت است و کسی‌که بر پایه‌ها و اساسات یک حکومت حمله می‌کند، در حقیقت به فرمان الهی حمله کرده است. از نظر او، این اقدام از گناهان بزرگ شمرده می‌شود. او نظام امور سیاسی کالوینی را مردود می‌دانست و می‌گفت که یک خانواده نجیب باید حکومت کند.

سر فیلمر به سان یک روشنفکر میانه اروپایی زندگی کرد. او در ترینتی درس خواند و شامل اسقف‌های انگلیسی بود. کتاب معروف او “پدر سالاری3” است که در سال 1680 زیور چاپ یافت.  او در زمانی به دنبال نشر افکار شاهی و پدر سالاری بود که انقلاب شکوهمند برتیانیا ریشه و بیناد نظام پدرسالار را برکنده بود. بنابراین، فیلمر درپی احیای آن بود.

برای مطالعه بیشتر:

  •  دالی، جی.  سر رابرت فیلمر و اندیشه سیاسی انگلیس.  تورنتو: انتشارات دانشگاه تورنتو، 1979.
  •  فیلمر، رابرت.  پدر سالاری و دیگر نوشته ها. جوهان چی: انتشارات دانشگاه کمبریج، 1991.
  • شوچیت، جه. جی.  پدر سالاری در اندیشه سیاسی. نیویارک: بیسک بوک، 1975.

 

1. Divine Right of King

2.  Absolutism

3. Patriarcha

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان