Search
Close this search box.
Engnatyos Liwela Qadis

ایگناتیوس لویلا قدیس

(1401-1556)

ایگناتیوس لویلا از رهبران سیاسی و مذهبی و بنیانگذار نظم یسوعیون در کلیسای کاتولیک روم است که بر اساس آرای او آموزش و دکتورین کلیسا طرح شده بود.  طرح لویلای قدیس در سده بیستم در بسیاری از کشورهای جهان، به‌خصوص در میان مسیحیان هند، چین، افریقا، جاپان، روسیه، امریکای جنوبی و اروپا سرایت کرد. هدف اساسی این نظم تصویب صلاحیت بیشتر به پاپ بود که از طریق اصلاحات نظام آموزشی در کلیسای روم را تقویت کند و انجیل را در سراسر دنیا گسترش بدهد.

در بسیاری از کشورهای پروتستانی، نظم یسوعیت با دید شک و تردید نگریسته می شود و به این باور هستند که با این راهکار جدید سیاسی، کلیسای کاتولیک به دنبال گسترش قدرت پاپ و احیای دوباره مذهب کاتولیک در جهان است. بنابرآن، اندیشه‌های ایگناتیوس لویلا از بسیاری کشورها مانند آلمان، فرانسه، امریکای لاتین، پرتگال و انگلیس برچیده شد و پیروان وی از این سرزمین‌ها اخراج شدند.

با این همه نظم یسوعیون لویلا در کشور های مختلف باقی ماند. در امریکا با ایجاد صنوف مذهبی و سرمایه‌گذاری بر مکاتب و نهادهای آموزشی به‌دنبال اهداف و آرمان‌های او هستند.

لویلا با ایجاد “نظم یسوعیون”1  یک زندگی مذهبی و عقیدتی را در جامعه اروپا و در کل غرب عرضه کرد. او سربازی را رها کرد و اعلان نمود که در عوض، سرباز برای عیسی مسیح می‌باشد. او با تمرین‌های روحانی و سفرهای متعدد به کشورهای مختلف، مردم زیادی از جهان مسیحیت را به دنبال خود کشاند. او بین سال های 1547 تا 1550 قانون اساسی جامعه های مسیحی را نوشت.

برای مطالعه بیشتر:

  • اگناتیوس لویلا، قدیس.  خود زندگینامه اگناتیوس لویلا.  نیویارک: هارپر تارچ بوکس، 1974.
  • شیلدون، گارت وارد. دایره المعارف اندیشه سیاسی. نیویارک:فکت ان فایل، 2001.

 

  1. Jesuit Order
اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان