Search
Close this search box.
لوکیوس آنیوس سِنکا

سِنکا

(4 ق.م-65 ب.م)

لوکیوس آنیوس سِنکا سیاست مدار و فیلسوف سیاسی متعلق به دوره روم در طبقه دانشمندان سیاسی عصر کلاسیک است. سِنکا را نماینده معروف “جمهوری خواهی کلاسیک”1 روم دانسته اند.  او به­مانند “سیسیرو”2 از دانشمندان معروف دیگر متعلق به این دوره باور به فضیلت و اخلاق در شأن حاکم داشت.

سِنکا در دوره باستان در امور حکومت و سیاست، از مخالفان حکومت استبدادی بود. در عوض، این دانشمند سیاسی روم تاکید بر خرد و وطن دوستی در حکومت شد. براساس آرای سیاسی سِنکا، تعقل و وطن دوستی می‌تواند حکومت مطلوب را به بار آورد. آرای سیاسی سِنکا به خصوص در عرصه استبدادستیزی در حکومت، مورد تائید و توجه دانشمندان سیاسی متأخر قرار گرفت.  در دوره معاصر، اندیشه های او را جیمز هارینگتن و جان لاک پیروی کردند. سنت سیاسی ضداستبداد سِنکا در آرای دو اندیشمند سیاسی دوره میانه ادامه یافت و  هر سه به نظام مطلقه حمله کردند.

سِنکا به شاه معروف روم (نیرون) به عنوان مشاور خدمت کرد و  در مورد قدرت الهی گونه وی طنزی جالب نوشت. او در کتاب “دی کلمنتا “3 به شاه نصیحت کرد تا در مورد رعایای خود از ترحم کار بگیرد. در سراسر افکار و نوشته‌های سِنکا در همه حالت اعتدال، نجابت و عقلانیت برای حاکم لازم دانسته شده است.

این دانشمند رومی در شرائط بسیار اساس دوره امپراتوری روم می زیست و مانند سیسیرو به دنبال احیای فضیلت و جمهوری رومی بود. اما در عوض در یک مخمصه سیاسی گیر افتاد و به جرم اینکه می خواست نیرون، شاه روم را به قتل برساند، اعدامش کردند.

برای مطالعه بیشتر:

  • گریفین، ام. تی.  فیلسوفی در سیاست.  آکسفورد: انتشارات کلراندون، 1976.
  • شیلدون، گارت وارد. دایره المعارف اندیشه سیاسی. نیویارک:فکت ان فایل، 2001.

 

1.Classical Republicanism

2.Cicero

3.De Clamntia

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان