Search
Close this search box.
Henri Hashtm

(1491-1547)

پادشاه و اصلاح‌گر سیاسی و مذهبی بریتانیایی است. او در اصلاحات سیاسی انسان خشن بود و روش اصلاحی خود را به‌این گونه پیش‌ برد. هنری هشتم در تاریخ سیاسی جهان اسبتداد و ظلم شهرت دارد. در میان سال‌های ۱۵۰۹ تا ۱۵۴۷ سلطنت کرد. او در انتقال از سنت به مدرنیته و تقویت قدرت مجلس بر اساس کلام مذهبی پروتستانی انقلاب بزرگی در تاریخ انگلیس کرد. هرچند انسانی حریصی برای تداوم قدرت برای خود و فرزندان خود بود. او از ترس اینکه مبادا خانم او فرزندی به‌دنیا نیاورد که سلسله شاهی استوارت را ادامه بدهد، زن نازای خود را طلاق داد.
هنری در تضعیف قدرت کلیسا نقش مهمی ایفا کرد. در زمانی‌که پاپ از الغای قانونی نقش سیاسی خود ابا ورزید، هنری به مجلس صلاحیت داد تا با تصویب قانون جدید، شاه انگلیس را رئیس کلیسا نیز اعلان کند که بدین وسیله قدرت پاپ را تضعیف نمود. این اقدام هنری درواقع اصلاحات در مسیر‌اندیشه سیاسی مذهبی مارتین لوتر بود که براساس آن، گروه روحانیون با رفتار سکولاریستی در حیطه سیاست ظاهر شوند.
اگرچه که هنری کاتولیک باقی ماند اما زمینه باز شدن و گسترش پروتستانی را در کلیسای انگلیس فراهم کرد. پاپ با استفاده از همکاری‌های مذهبی توماس مور، شاه را تکفیر کرد که در واکنش به این عمل، شاه نیز تبلیغ مبلغان مسیحی را در انگلیس ممنوع اعلان کرد و دارای آنان را به نجبا توضیع کرد. سرانجام با اعلان استفاده از انجیل انگلیسی در مقابل لاتین، بزرگترین خواسته‌های مسیحیت پروتستانی جامه عمل پوشاند.
دوره هنری هشتم در انگلیس یاد‌آوری دوره‌ای است که کلیسای انگلیس از کلیسای روم جدا شد و در کنار آن ریاست کلیسا از پاپ به پادشاه انتقال کرد. این مسأله منجر به تقویت قدرت جمهوری خواهان شد. در این دوره نفوذ قدرت انگلیس بر ایرلند گسترش یافت.

 

برای مطالعه بیشتر

  • رایدلی، جاسپر، گودوین.  سیاستمدار و قدیس: کاردینال ولسی، سر توماس مور و سیاست هنری هشتم.  نیویارک: انتشارات ویکینگ، 1961.
  • شیلدون، گارت وارد. دایره المعارف اندیشه سیاسی. نیویارک:فکت ان فایل، 2001.
اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان