Search
Close this search box.
خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، همایش “نیمم ز ترکستان و نیمم ز فرغانه” به همت موسسه فرهنگی خردسرای فردوسی و خانۀ مولانا به مناسبت هشتصد و شانزدهمین سالگرد بزرگداشت مولوی امروز در سالن همایش آریو مصلی نژاد برگزار شد.

علیرضا قیامتی، استاد دانشگاه فرهنگیان و قائم مقام خردسرای فردوسی به شعرخوانی پرداخت و گفت: مولانا دردانه ای است که فضای فکری جهان را تحت تاثیر قرار داده است، چه چیزی مولانا را متفاوت کرده است؟ او رازو رمز جهان را در صلح و مهرورزی بیان کرده که کمتر شاعری آن را بیان کرده است.

دکتر یامان حکمت تقی‌آبادی حین ایراد بیانیه هئیت داوران و گروه علمی

قیامتی به جهانی بودن مولانا پرداخت و گفت: شور در وجود مولانا انباشته است، وحدت وجودی او چهره ای سرآمد از او ساخته است و سخن او شور در جهان برپاکرد و متعلق به هیچ مذهبی نیست، او برای همه سخنوری کرده است.

ابوطالب مظفری رییس موسسه فرهنگی درّ دری و فعال فرهنگی افغانستانی در ادامه افزود: شخصیت مولانا جلال الدین محمد بلخی در دنیای اسلام و غیر اسلام محبوب است‌ و شاخصه هایی چون ایمان کامل به خدا و پیامبر و رسیدن به عمق اسلام، انسان دوستی، رعایت حقوق انسانی او را از دیگران متمایز ساخته است.

رییس موسسه فرهنگی درّ دری خاطر نشان کرد: مولانا متعلق به یک اقلیم و قومیت نیست؛ بلکه متعلق به تمدن گسترده است.

وی با اشاره به اینکه دو ملت ایران و افغانستان باید در مسیر شناخت هر چه بیشتر مولانا حرکت کنند، افزود: کشور افغانستان باید از بحران های سیاسی و قومی بگذرد تا بتوانیم مولانا جلال الدین بلخی را بهتر به جهان معرفی کنیم.

رونمایی از نخستین جایزه ادبی مولانا

در ادامه یامان حکمت استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه به بررسی ابعاد شخصیتی مولانا اشاره و ابراز کرد: این شخصیت تاثیرگذار در ادبیات و زبان فارسی همچون آفتابی است متعلق به تمام حوزه های جهان‌ و نور آن می تواند عالم را روشنایی بخشد و امید است برگزاری این نشست نیازهای بشری در این عرصه پاسخ دهد .

وی در خصوص رونمایی از نخستین جایزه ادبی مولانا ابراز کرد: فراخوان دریافت مقالات شهریور ماه آغاز شد و پژوهشگران و اساتید کشورهای افغانستان و ایران آثار خود را ارسال کردند‌ و نکته قابل توجه حضور پر رنگ بانوان در این فراخوان است.

اجرای موسیقی سنتی افغانستان _ گروه موسیقی بنیاد امیر خسرو

این استاد زبان و ادبیات فارسی به اهداف و چشم انداز برگزاری این همایش اشاره و خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم ابعاد این همایش را به چند زبان توسعه و گسترش دهیم و جایزه ادبی مولانا به ثبت یونسکو برسد.

حکمت افزود: از میان آثار رسیده، ۴ نفر رتبه های برتر کسب کردند؛ یک نفر در بخش پایانه نامه( بررسی و تحلیل عنصر عاطفه در غزلیات شمس) و سه نفر در بخش مقالات برگزیده شدند.

گفتنی است اجرای موسیقی سنتی افغانستان و تقدیر از برگزیدگان نخستین جایزه ادبی مولانا پایان بخش این مراسم بود.

پیوندخبر

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان