Search
Close this search box.
Manizha-Bakhtary

منیژه باختری، در 24 میزان/مهر سال 1351 هجری خورشیدی در کابل در خانوده‌ی استاد واصف باختری، نویسنده، شاعر، فیلسوف، پژوهشگر و منقتد برجسته‌ی ادبی افغانستان، متولد شد. آموزش‌های ابتدایی را در کابل به فرجام رسانید.

منیژه باختری دارای کارشناسی در رشته‌ی روزنامه‌نگاری و کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه کابل است. وی در سال ۲۰۰۲ به عنوان استاد در دانشکده‌ی روزنامه‌نگاری دانشگاه کابل فعالیت خود را آغاز کرد. پیش از ورود به عرصه دیپلماتیک، باختری در مرکز همکاری افغانستان (CCA) که یک سازمان غیردولتی است، فعالیت می‌کرد.

او به عنوان رئیس دفتر وزیر امور خارجه افغانستان و سپس به عنوان سفیر افغانستان در کشورهای شمال اروپا به خدمت پرداخت و در حال حاضر نیز سفیر افغانستان در کشور اتریش است.

منیژه باختری نویسنده‌ی فعال در زمینه روزنامه‌نگاری و ادبیات است. آثار منتشره‌ی او شامل؛ جهان دل‌انگیز خبر، اخلاق و حقوق در خبرنگاری، انگبین نیشخند و شرنگ نوشخند ( این کتاب به چگونه‌گی طنز و طنزنویسان افغانستان پرداخته است)، ۹۵ سال رسانه و قانون، روزنامه‌نگاری ادبی، دستینه‌های بی‌دستور، سه پری، چار دختر زردشت اند.

منیژه باختری به عنوان سردبیر مجله فرهنگی و ادبی پرنیان (مجله سه‌ماهه) کار کرده است که این مجله در حوزه‌ی ادبیات فارسی از شهرت بسزایی برخوردار بود.

منیژه باختری دارای نثر روان، برخوردار از درون‌مایه‌های اجتماعی و واقعیت‌های عینی جامعه است. او در آثار خود به مسایل مختلف اجتماعی پرداخته است و ظرافت بسیاری در نوشته‌های او قابل توجه اند.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان