Search
Close this search box.
Helal-Farshidward

هلال احمد ﻣﺤﺐ ﻓﺮﺷﻴﺪﻭﺭﺩ در ششم سنبله/شهریور ﺳﺎل ۱۳۷۱ هجری خورشیدی ﺩﺭ شهرﺳﺘﺎﻥ ﺭﺳﺘﺎﻕ ولایت ﺗﺨﺎﺭ در ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩي رﻭﺷﻨﻔﻜﺮ زاده شد. آموزش‌های اولیه ﺭا ﺩﺭ ﺯاﺩﮔﺎﻫﺶ ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺖ ﻭ مدرک کارشناسی را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی از دانشکده‌ی آموزش و پرورش دانشگاه کندر بدست آورد و مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه علامه طباطبایی تهران کسب کرد.

فرشیدورد با برخورداری از قریحه‌ی ادبی به سرایش شعر رو آورد و نخستین مجموعه شعر او با نام «ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﻦ ﺳﻴﺎﻭﻭﺵ ﻓﺮﺩﻭﺳﻲﺳﺖ» سبب شهرت او در میان جامعه ادبی گردید. فرشیدورد با نشر مجموعه‌ی ‌شعر «نگوگویه‌ها» به یکی از چهره‌های شاخص در شعر دهه‌ی نود افغانستان جا باز کرد که دراین پیوند ده‌ها مقاله در نشریه‌های مختلف کشور از سوی نویسنده‌گان و منتقدین بنام منتشر گردید.

همچنین از فرشیدورد دفترهای همدلی بی‌مرز است «سفرنامه‌‌ مشترک»، فریاد در فرایند «دفترشعر بلند» و خورشید خنک‌خورده، «مجموعه اشعار نیمایی» به نشر رسیده اند.

آقای فرشیدورد در نقد ادبی نیز کارهایی انجام داده است که درخورتوجه اند و او در این زمینه دیدگاه انتقادی به چگونگی وضعیت نقد ادبی در افغانستان دارد.

ﻓﺮﺷﻴﺪﻭﺭﺩ پس از ﻓﺮاﻏﺖ اﺯ داﻧﺸﮕﺎه به کار رسانه‌ای پرداخت و به تولید برنامه‌های ادبی رو آورد و همچنین مدتی در وزارت امور مهاجرین افغانستان مشغول به کار شد. او درحال حاضر در ایران مشغول فراگیری دوره‌ی دکترا در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی است.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان