Search
Close this search box.
Salam-Sangi

سلام سنگی در 18 اسد/مرداد سال ۱۳۲۸ هجری خورشیدی در دره‌ی خوش‌ آب‌ و هوای پنجشیر در خانواده‌ی دهقان چشم به جهان گشود. آموزش‌های ابتدایی ود را در روستای سنگونه به پایان رساند و ممکن به همین دلیل تخلصش را به سنگستان‌های زادگاهش نسبت داده باشد.

هنگامی که خانواده او به کابل نقل مکان کردند، زندگی شهری، او را به سوی سینما کشاند. تماشای صحنه‌های فیلم، تاثیرات عمیقی بر روان او گذاشت. بر خلاف هم‌سالانش که به فیلم‌های هندی علاقه‌مند بودند، سلام سنگی بیشتر به تماشای فیلم‌های امریکایی می‌پرداخت و اما هرگز به بازیگری در سینما فکر نمی‌کرد.

در آن زمان سینمای مدرن در افغانستان وجود نداشت و سینمای کشور بسیار ضعیف بود. اما در سال ۱۳۵۳، با تأسیس “نذیر فلم” توسط نذیر فارانی، فرصت‌هایی برای ورود به سینما فراهم شد. سلام سنگی در فیلم “رابعه بلخی” به کارگردانی داؤود فارانی، اولین نقش خود را ایفا کرد و از آنجا وارد دنیای سینما شد. و در نقش‌های کوچک در فیلم‌های مختلفی ظاهر شد و پس از رویداد هفت ثور به رادیو تلویزیون ملی افغانستان پیوست. روان‌شاد استاد رفیق صادق به او نقش‌های مختلفی در درامه‌ها و تمثیل‌های رادیویی و تلویزیونی می‌داد و او از این فرصت‌ها برای یادگیری و بهبود تجربیات هنری استفاده کرد. پس از ده سال تلاش در راه هنر بازیگری، در فیلم بلند “گناه” به نویسندگی و کارگردانی انجنیر لطیف احمدی نقش ایفا کرد.

سلام سنگی در کنار شرکت در درامه‌ها و دیالوگ‌ها، به خوانش داستان‌ها و توجه نقادانه به کار بازیگران دارد و علاقه او به ادبیات فارسی، به ویژه شاهنامه فردوسی، باعث شد که در بزرگداشت هزاره فردوسی مقام اول را کسب کند.

سلام سنگی پس از تحولات دهه هفتاد هجری خورشیدی به پاکستان آواره شد و پس از یازده ماه اقامت در آنجا با دعوت در یکی از برنامه‌های هنری به امریکا رفت و در فیلم “سرزمین بیگانه” و “چارلی ویلسن وار” نقش‌هایی ایفا کرد و در امریکا اقامت گزید و اما خانواده‌اش در سال ۲۰۰۱ میلادی به استرالیا مهاجرت کردند که او نیز با خانواده اش ملحق شد و اکنون در استرالیا زندگی می‌کند و پدر سه پسر و پنج دختر است.

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان