Search
Close this search box.
Humaira-Nekhat-Dastgirzdad

حمیرا نکهت دستگیرزاده در ۲۶ ثور سال ۱۳۳۹ هجری خورشیدی در کابل به دنیا آمد. آموزش‌های اولیه را در کابل فرا گرفت و سپس وارد دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل شد و پس از فراغت به کار در رادیو تلویزیون افغانستان پرداخت.

از آنجایی‌که بانو نکهت در خانواده‌ی فرهنگی و اهل هنر بزرگ شد، از کودکی به ادبیات و شعر بود رو آورد و نخستین شعرهایش را که هنوز دوازده سال داشت نوشت و در پانزده‌سالگی اشعارش در نشریات مختلف منتشر  شد. او در رادیوتلویزیون ملی افغانستان به تولید برنامه‌های ادبی و هنری پرداخت و به یکی از چهره‌های معروف مبدل گردید.

حمیرا نکهت برای ادامه تحصیلات به بلغارستان رفت و در صوفیه، تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی تا مقطع دکترا ادامه داد. او سپس به هلند مهاجرت کرد و در آنجا به زندگی و فعالیت‌های ادبی خود ادامه داد. او یکی از بنیان‌گذاران انجمن شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان (انشا) در هالند بود که نقش مهمی در ترویج ادبیات فارسی در میان جامعه مهاجر داشت.

حمیرا نکهت دستگیرزاده در طول زندگی خود بیش از ۱۳ مجموعه شعر منتشر کرد. قالب‌های اصلی آثار او شامل شعر سپید و غزل بود. برخی از آثار برجسته او عبارتند از: شط آبی رهایی، غزل غریب غربت، به دور آتش و دریغ، آفتاب آواره، هیچ نتوان گفت در ۵۰ سال، کوچه‌های روشن ماه هالند، تلخ در آتش، از سپیده لبریز، از پوست تا پوستر، پرواره‌های پندار  …

او همچنین مجموعه‌یی از اشعار خود را به زبان هالندی منتشر کرد و تعدادی از شعرهای او به صورت ترانه توسط آوازخوانان افغانستان اجرا شد.

حمیرا نکهت در دو دهه‌ی آخر زندگی خود در هلند اقامت داشت و از بیماری سرطان خون رنج می‌برد و در نهایت شام  چهاردهم سنبله سال ۱۳۹۹ هجری خورشیدی پس از شصت بهار زندگی، چشم از جهان بست.

روانش شاد و یادش گرامی باد!

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان