Search
Close this search box.
Wahed-Baktash

وحید بکتاش، در چهاردهم سنبله/شهریور سال ۱۳۶۴ هجری خورشیدی در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار زاده شد. آموزش‌های اولی را در زادگاهش فرا گرفت و تحصیلات اش را در رشته‌ی حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه کابل به انجام رسانید. بکتاش از دوران دانشجویی به فعالیت‌های فرهنگی و ادبی علاقه‌مند بود و همین علاقه‌مندی او را به تأسیس هفته‌نامه‌ی دانشجویی به نام «پگاه» سوق داد. این نشریه به عنوان یک نشریه مستقل و غیروابسته، با همت و تلاش بکتاش و جمعی از دانشجویان دانشگاه کابل فعالیت می‌کرد و در زمینه‌ی فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی یکی از نشریه‌های تأثیرگذار و موفق بود. او نهاد ادبی «جزیره» را تأسیس کرد که به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و ادبی در افغانستان شناخته می‌شود.

وحید بکتاش پس از فراغت از دانشگاه، نگاهش را به ادبیات معطوف کرد و به سرایش شعر آغاز نمود. بکتاش سرایش شعر را با اشعار کوتاه آغاز نمود و سپس به شعر سپید روی آورد، جایی که توانست به شهرت بیشتر برسد.

از وحید بکتاش تاکنون چندین مجموعه‌شعر منتشر شده است که از جمله آنها می‌توان به «چپ‌کوچه»، «پرندۀ بی‌مورد»، «به سپیدی این شعرها شک کنید»، «آلپرازولام»، «ما برای زن‌ها به دنیا می‌آییم»، «عقب‌نشینی به باغ‌های انار»، «عشق و اندی» و «کلمه تیر خورده است در جنوب» اشاره کرد. همچنین او به طور مشترک با یاسین نگاه مجموعه‌ای را به نام «دو پانزده یک سی» منتشر کرد.

وحید بکتاش به عنوان یک شاعر سپیدسرا، به دنبال نوآوری در شعر است. او عضو انجمن قلم افغانستان است و پس از فروپاشی کشور در سال 1400 هجری خورشیدی به آلمان پناهنده شد.

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان