Search
Close this search box.
Abdul-Karim-bahman

عبدالکریم بهمن فرزند قربان سردار، شاعر ذواللسانین و نویسنده‌ی مشهور زبان  و ادبیات ترکمنی در سال 1309 هجری خورشیدی در روستای باغ بوستان شهرستان اندخوی ولایت فاریاب متولد شد. آموزش‌های ابتدایی را در زادگاهش به پایان رسانید و به دلیل اینکه در آن سال‌ها  زمینه‌ی آموزش از صنف ششم در محل زندگی اش  فراهم نبود، نتوانست به آموزش بیشتر ادامه دهد و  ازین رو به مطالعه آزاد روی آورد و  با آشنایی در حوزه‌ی ادبیات به شهرت رسید.

در سال 1330 هجری خورشیدی به آموزگاری پرداخت و طی پنجاه سال در این زمینه به تربیت جوانان در اندخوی، شهر میمنه، درزاب، شبرغان، کابل و مزار شریف، پرداخت و در سال 1380 هجری خورشیدی باز نشسته شد.

عبدالکریم بهمن از سال 1329  به نویسندگی پرداخت و نوشته‌هایش در نشریه‌های فاریاب، جوزجانان، گونش و گوراش به نشر رسیدند. او در طی سال‌ها پژوهش و کار ادبی موفق به پدید آوری پنجاه و چهار اثر در عرصه‌های تاریخ و ادبیات ترکمنی شد که از این میان ده اثر آن اقبال چاپ یافته است.

آقای بهمن بروز چهارم اسد/مرداد 1392 هجری خورشیدی در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ چشم از جهان بست. روانش شاد و یادش انوشه باد!

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان