Search
Close this search box.
Latif-Ahmadi

لطیف احمدی در 11 اسد/مرداد سال 1329 هجری خورشیدی در گذر بارانه‌ی شهر کابل زاده شد. آموزش‌های ابتدایی را در زادگاهش به فرجام رسانید و در سال 1353 هجری خورشیدی از پولیتخنیک کابل فارغ گردید.

او با علاقمندی که به سیمنا داشت در جریان تحصیل به آموزش تصویربرداری نزد سونه رام تلوار پرداخت و پس از آن کورس‌های آموزش کارگردانی را در مسکو و تاشکند فراگرفت.

در سال 1354 هجری خورشیدی، موسسه‌ی سینمایی آریانا فلم را تاسیس کرد و  از مدرک عواید اعلانات بازرگانی بنیه اقتصادی این موسسه را فراهم کرد. او فلم‌نامه‌‌های «مجسمه‌ها می‌خندند» و «مزرعه سبز» را نوشت و تصویر برداری اش را نیز انجام داد و همچنین تصویربرداری برخی فلم‌های دیگر را بدوش داشت و سپس وارد رادیو تلویزیون ملی افغانستان شد و در شعبه‌ی هنر و ادبیات مدت دو سال ایفای وظیفه نمود. در سال 1359 هجری خورشیدی به عنوان سرکار گردان اداره‌ی افغان‌فلم گماشته شد و در سال 1361 به صفت رییس آن اداره منصوب شد و عضویت اتحادیه‌ی هنرمندان را نیز حصول کرد.

آقای احمدی در طی سال‌ها خدمت در افغان‌فلم و رادیو تلویزیون ملی افغانستان، فلم‌های بلند سینمایی، مستند و فلم‌های کوتاه تولید، تصویربرداری و کارگردانی نمود و در سال  1371 هجری خورشیدی به عنوان کاردار فرهنگی در سفارت افغانستان در دوشنبه تاجیکستان مقرر گردید و سپس به مسکو رفت و در سفارت افغانستان در مسکو به کارهای فنی ادامه داد و در این جریان سریال معروف شیرآغا و شیرین گل را ساخت.

شکل‌گیری اداره‌ی موقت، آقای احمدی پس از بازگشت از مسکو به عنوان رییس اداره افغان فلم مقرر گردید و دوباره به تولید در عرصه‌ی سینما پرداخت. در سال 2007  میلادی همزمان با اعلام سال‌جهانی مولانا از سوی سازمان علمی و فرهنگی یونسکو، فلم بلندی را زیر نام «پیر چراغ‌دار» آغاز کرد که این کار به دلیل عدم حمایت مالی  آن از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ آن وقت، نا تمام ماند.

آقای احمدی در کنار کارهای سینمایی به تدریس در دانشگاه کابل در بخش سینما پرداخت و جوانان را در عرصه سینما آموزش داد.  او در عین حال در سال 2007  در  اتحادیه فلمسازان کشورهای مسلمان نشین به عنوان معاون و ریس بخش خزانه داری، عضویت بورد رهبری تدریس از طریق ستلایت برای افغانستان در امریکا، عضویت بورد OUTH ASIA FOUNDATION و عضویت داوران فلم‌های آسیایی در تهران، عضویت داوران فلم‌های اکسپرمنتال در اسپانیا را بدوش داشت. وی در سال 2008 میلادی برنده جایزه‌ی سپات لایت امریکا گردید و در کنار آن جوایز متعدد دیگری را نیز کسب کرده است.

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان