Search
Close this search box.
Bnyamin-Franklin

بنیامین فرانکلین

(1706-1790)

سیاست‌مدار، دانشمند و نویسنده امریکایی که در فعالیت‌های انقلاب امریکا و تاسیس قانون اساسی این کشور شهرت فراوان دارد. فرانکلین در حمایت از دموکراسی، برابری و اخلاق مسیحی در جهان سیاست شهرت زیاد اندوحته است. می‌گویند در کنوانسیون‌های دوگانه دولت سازی امریکا، رهبران را دعوت به دعا و نیایش بر درگاه خدا می‌کرد.

او در برابر پاسخ یک شهروند امریکایی که پرسیده بود: کدام نوع حکومت در قانون اساسی درج خواهد شد؟ گفته بود: اگر بتوانیم جمهوری را حفظ بکنیم. بدین وسیله او در سخنرانی‌های خود در مورد حکومت مردم، آزادی بیان، اقتصاد، دین و دانش علمی زیاد اشاره می‌کرد. فرانکلین به واقع‌گرایی نیز اهمیت می‌داد و می‌خواست آن را بیناد سیاست امریکا قرار بدهد.

او با نوشته زندگی خود که در میان جوانان امریکایی دست به دست می شد، 13 فضیلت را به همگان درس می داد. این 13 فضیلت عبارت اند از: حوصله‌مندی، سکوت، نظم، تصمیم،  صرفه‌جویی، مجاهدت، صداقت، عدالت، اعتدال، صفایی، آرامش، عفت و فروتنی هستند. البته که همین ارزش‌ها امریکا را تا سده بیستم شکل داد. اینها از میراث های فرانکلین شمرده می شود.

از لحاظ سیاسی، از حق رای جهانی، آموزش رایگان، قانون گذاری واحد و نظام اقتصاد دولت‌محور حمایت می‌کرد‌. او نشانه یک رهبر دین‌دار و مذهبی بود که در قدرت های بزرگ به خدا اتکا می‌کرد.

برای مطالعه بیشتر:

  •  بیکر، سی.  بنیامین فرانکلین: زندگینامه. ایتاچا: انتشارات دانشگاه کورنیل، 1946.
  • کورنر، پی. سیاست پور ریچارد: بینامین فرانکلین و نظم نو سیاست امریکا. نیویارک: انتشارات دانشگاه آکسفورد، 1965.
  • فرانکلین، بی. خود زندگی بنیامین فرانکلین. نیو هاون: انتشارات دانشگاه یل، 1964.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان