Search
Close this search box.
Afsar-Rahben

محمد افسر رهبین در اول میزان/مهر سال ۱۳۳۷ هجری خورشیدی در روستای شاکا، از توابع شهرستان بگرام ولایت پروان، متولد شد. او از همان کودکی، تحت تأثیر پدرش که یک میرزا و ادیب شناخته‌شده در منطقه بود، با ادبیات و شعر آشنا شد.

افسر رهبین تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در بگرام به پایان رساند و سپس از انستیتوت اداره و صنعت در سال ۱۳۵۸ هجری خورشیدی فارغ‌التحصیل شد. با این که رشته تخصصی او صنعت بود، علاقه و استعداد او در شعر و ادبیات او را به یکی از چهره‌های برجسته در این حوزه تبدیل کرد. او در کنار زبان فارسی به عنوان زبان مادری اش به زبان‌های اردو، پشتو، انگلیسی و عربی نیز آشنایی دارد.

او از سال ۱۳۵۲ هجری خورشیدی به سرودن شعر پرداخت و تاکنون به علاوه نشر شماری از مقالات پژوهشی، بیست و سه دفتر شامل؛ مجموعه شعر، ترجمه و پژوهش از او به چاپ رسیده است و پنج اثر  آماده نشر دارد. آقای رهبین هشت نقد بر کتاب‌های شماری از شاعران و نویسندگان نوشته است و در عین حال در برخی از جوایز ادبی به عنوان داور برگزیده شده است. او در عین حال مدیریت برگزاری هشت سیمینار ملی و بین‌المللی را در کارنامه دارد و در نزدیک به ده همایش و کنفرانس مهم ملی و بین‌الملی سخنرانی نموده است. افسر رهبین همچنین اولین شاعر افغانستانی است که به زبان اردو نیز شعر سروده است. وی در عرصه فرهنگ و ادبیات نقش برجسته‌یی دارد و تا امروز ۱۲ جلد کتاب از او  در حوزۀ شعر ، پژوهش و برگردان به نشر رسیده است.

افسر رهبین در کنار فعالیت‌های ادبی‌، به کار دیوانی نیز پرداخت. او در طول سال‌های فعالیتش، از مشاغل ابتدایی دولتی تا مدیریت نشریه‌ها و مجلات را به عهده داشته و به عنوان وابستۀ فرهنگی در سفارت افغانستان در دهلی و تهران کار کرده است. او همچنین مدیریت بخش‌های نشرات، ادبیات و هنر رادیو تلویزیون ملی و ریاست آرشیف ملی را در کارنامه دارد.

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان