Search
Close this search box.
Aftab-Amad-Dalil-Aftab2

انجمن فرهنگی سخن طی مراسم با شکوهی در شهر استانبول ترکیه از هشت‌صدوهفدهمین سالزاد خداوندگار بلخ، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی زیرنام «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، نکوداشت بعمل آورد.

در این همایش که جمع کثیری از نویسندگان، شاعران، فرهنگیان و شهروندان افغانستان مقیم ترکیه حضور یافته بودند، هدف ازین کار ارج‌ نهادن به جایگاه مولانا و حفظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی در همه شرایط و اوضاع عنوان گردید.

سخنرانان با توضیح زندگی، اندیشه، افکار و آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، زندگی پر از فراز و نشیب مولانا  بویژه غربت وی در آن روزگار را که به فرصت تاریخی مبدل گردید، نمونه‌ی بارزی از حمایت حاکمان فرهنگ‌دوست از شخصیت‌های فرهنگی، علما و فضلا خوانده، تاکید کردند که در شرایط کنونی دانشمندان و فضلایی که میهن خود را از دست داده اند، به حمایت کشورهای میزبان نیاز دارند تا از اندیشه‌ی آنان در ترویج دانش و پژوهش استفاده صورت گیرد.

عشق، همدیگر پذیری، اعتماد و خودباوری از دیگر پدیده‌هایی خوانده شدند که سخنرانان آن را مبنای اندیشه‌ی مولانا یاد کردند و به توسل به آن تاکید ورزیدند.

در این مراسم، شاعران، سروده‌های خود را پیرامون اندیشه، نگاه مولانا به جهان پیرامون و میراث او، به خوانش گرفتند که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

نمایش تئاتری با درون‌مایه‌ی حکایتی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و پخش موسیقی از دیگر بخش‌های این همایش بود که مورد توجه و ترغیب حاضرین قرار گرفت.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان