Search
Close this search box.
Asadullah-Habib

اسدالله حبیب در 18میزان سال ۱۳۲۰ هجری خورشیدی در شهر کابل زاده شد. دوران کودکی و نوجوانی‌اش به دلیل شغل پدرش در شهر میمنه در شمال افغانستان سپری شد و تحصیلات ابتدایی خود را تا صنف نهم در همان شهر به پایان رساند. سپس در سال ۱۳۳۶ هجری خورشیدی به کابل بازگشت و پس از اتمام دارالمعلمین، در دانشکده ادبیات دانشگاه کابل راه یافت.

در سال ۱۳۴۳ هجری خورشیدی مدرک کارشناسی اش را از دانشکده‌ ادبیات دانشگاه کابل بدست آورد و به تدریس در همان دانشکده پرداخت. دو سال بعد، در سال ۱۳۴۵ هجری خورشیدی، فرصتی برای مطالعه و آشنایی با روزنامه‌های دانش‌آموزی در ایالات متحده آمریکا به دست آورد و به مدت یک سال در ایالت ایندیانا مشغول به فعالیت‌های پژوهشی شد. پس از بازگشت به افغانستان، تدریس خود را در دانشگاه کابل از سر گرفت.

در سال ۱۳۴۷ هجری خورشیدی، با دریافت بورسیه دولتی به اتحاد جماهیر شوروی رفت و در انستیتوت زبان‌های شرقی دانشگاه دولتی مسکو، تحصیلات خود را ادامه داد. او در سال ۱۳۵۳ هجری خورشیدی از پایان‌نامه دکترای خود با عنوان “بیدل و چهار عنصر” دفاع کرد و به افغانستان بازگشت تا دوباره به تدریس در دانشگاه کابل بپردازد.

حبیب در دوره‌های مختلف، مسئولیت‌های متعددی از جمله مدیر عمومی نشرات دانشگاه کابل و مدیر عمومی تعلیم و تربیه را عهده‌دار شد. در سال ۱۳۵۹ هجری خورشیدی به عنوان رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان انتخاب شد و تا سال ۱۳۶۱ این سمت را بر عهده داشت. همچنین، او بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ هجری خورشیدی، ریاست دانشگاه کابل را بر عهده داشت و برای مدتی به عنوان عضو آکادمی علوم افغانستان نیز فعالیت کرد.

دکتر حبیب در عرصه سیاست نیز فعالیت‌هایی داشت و در سال ۱۳۷۰ به نمایندگی از مردم کابل به پارلمان افغانستان راه یافت. اما پس از سقوط دولت کمونیستی و تشکیل دولت اسلامی، مهاجر شد و در شهر هامبورگ آلمان ساکن گردید. در آلمان، او به پژوهش‌های خود در باره بیدل و شعرش ادامه داد و آثار ارزشمندی در این زمینه منتشر کرد.

استادحبیب آثار زیادی از خود به یادگار گذاشته است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتاب‌های “بیدل و چهار عنصر”، “بیدل شاعر زمانه‌ها”، “واژه‌نامه شعر بیدل”، “در سواحل گنگا” و مقالات متعددی درباره بیدل‌شناسی اشاره کرد. همچنین، از جمله آثار داستانی او رمان‌های “سپیداندام”، “داس‌ها و دست‌ها”، “نظرگل”، “انفجار”، و “شب‌ها ارواح می‌آیند” هستند.

دکتر اسدالله حبیب در ۴ قوس سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی در آلمان چشم از جهان بست.

روانش شاد و یادش گرامی باد!

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان