Search
Close this search box.
Welyam-Brikston-01

سر ویلیام بلکستون

(1723-1780)

فیلسوف، حقوق‌دان و سیاست‌مدار بریتانیایی در دانشگاه آکسفورد درس خواند و در همان دانشگاه تدریس کرد. او به عضویت حزب توری انگلیس درآمد و هم به نمایندگی از این حزب به عنوان عضو مجلس انگلیس شد.  بلکستون سرانجام امور خود را به عنوان قاضی به پایان رسانید. فلسفی حقوقی بلکستون را نماینده حقوق طبیعی لیبرالیسم ویگ و محافظه کاری مشروطه‌خواهی انگلیس می‌دانند. کتاب چهار جلدی او ” تفسیرهای بر حقوق انگلستان” تاثیر فراوان بر ایده‌های سیاست و حقوق انگلیس گذاشت.

بلکستون به این باور بود که قانون معاصر انگلیس از آن دوره مورد تائید دولت قرار گرفت که در درگیری‌های درونی  مجلس این کشور سلطه خود را بر حکومت قبولاند. منظور او، انقلاب شکوهمند سال 1688 در انگلستان می‌باشد. او می‌گفت که در این انقلاب قدرت سه‌گانه سلطنت، فئودالیزم و کاتولیک  که از دوره نورمان‌ها به میراث مانده بود، شکست. از این زمان مجلس قدرت شاه را محدود نمود و بجای کاتولیک مذهب پروتستانیسم را پذیرفت. از آن طرف هم ثروت خصوصی را آزاد گذاشت.

نظریه‌ها و نوشته‌های بلکستون قانون لیبرال امروز انگلیس را متاثیر کرده است. به خصوص ایده حقوق طبیعی  در این کشور را. در آن طرف آب‌های دور در سرزمین امریکا بسیاری از حقوق‌دانان در امریکای لاتین نوشته‌ها و نظریات حقوقی او را مطالعه کردند و از نظریه حقوق افراد، حکومت جمهوری و تاثیر حقوق باستان در حقوق نوی که او توسعه داد، پیروی می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر

  • بلکستون، دبلیو.  تفسیر های بر قانون انگلیس.  شیکاگو: انتشارات دانشگاه شیکاگو، 1979.
  •  بورستین، دی. علم سری قانون. کمبریج: انتشارات دانشگاه کمبریج، 1942.
  • جان، جی. حاکمیت قانون: انتخاب از تفسیر های بلکستون. لندن: مکمیلان، 1973.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان