Search
Close this search box.
Sadeq Usyan Program

شنبه 12 اسفند/حوت 1402 _ آلمان

(کاش می‌بودی بهار امسال هم جان می‌گرفت!) عنوان برنامه‌ای بود که برای یادبود زنده‌یاد استاد محمد صادق‌عصیان و رونمایی مجموعه‌ی شعر «دنیای به‌هم خورده» از سوی  نهاد مشارکت افغانستانی‌ها و انجمن قلم در دانشگاه  هامبورگ- آلمان برگزار گردید.

در این برنامه شاعران و نویسندگان در تبعید حضور داشتند. آقای  سمیر سهاب با دکلمه‌ی شعری از استاد عصیان برنامه را آغاز کرد.

صالح محمد خلیق، نویسنده، شاعر و پژوهشگر نامدار کشور و رییس پیشین اطلاعات و فرهنگ بلخ در پیام ویدیویی، در مورد زندگی و کارکردهای ادبی صادق عصیان صحبت نمود.

Sadeq Usyan Program

فرامرز عصیان فرزند استاد عصیان ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان از نبود پدری ارزشمند در خانه و در دنیای ادبیات سخن گفت و اشاره کرد که نبود این شخصیت ضایعه‌ی جبران ناپذیری بر پیکر ادبیات کشور است‌.

عبدلحمید صفوَت،  استاد دانشگاه بلخ پیرامون فعالیت‌های مدنی زنده‌یاد صادق عصیان صحبت نمود و در ادامه‌ی برنامه،  وهاب مجیر، شاعر و نویسندۀ نام آشنای کشور، در پنلی با حضور عبدالقادر مصباح  و حکیم علی‌پور  از نویسندگان و شاعران بلخ، در مورد زوایای زندگی و کارهای ادبی استاد عصیان صحبت نمودند.

آقای علی‌پور به بیان ویژگی شعر صادق عصیان و جایگاه شعر او در ادبیات معاصر کشور پرداخت و آقای مصباح از روابط اجتماعی صادق عصیان مخصوصا رابطه‌ی دوستانه و صادقانه‌ی او با دانشجویانش در دانشگاه، سخن گفت.

استاد لطیف ناظمی، نویسنده، شاعر و شخصیت مطرح ادبیات فارسی در پیام ویدیو‌ای در مورد شخصیت متین و فروتن صادق عصیان و ذوق و قریحه‌‌ی سرشار شعری او سخن گفت و از خاطرات نخستین سال آشنایی و آخرین دیدار او در غربت یاد نمود. او گفت؛  «در آخرین دیدار عصیان را تکیده و فرو ریخته یافتم و دانستم که سخت بیمار است»

پس از آن کتاب «دنیای به‌هم خورده» با حضور استاد ژکفر حسینی، باور بامیک، اعضای خانواده استاد عصیان و سایر یاران و نزدیکان وی رونمایی گردید.

استاد ژکفر حسینی از یاران همیشه‌گی زنده یاد صادق عصیان هم‌چنان طراح و برگ آرای این مجموعه گفت: این کتاب ثمره‌ی فعالیت دوستانه و صمیمانه‌ی من و استاد عصیان است. خوشحالم که از آغاز تا فرجام به سلیقه و خواست خود استاد این کتاب را تدوین کردیم و استاد در دوران حیاتش شاهد اتمام کار این کتاب بود.

باور بامیک گفت: «هرچند که زنده‌یاد صادق عصیان رفیق عزیزم خود استاد ادبیات بود؛ اما از سر فروتنی مسؤولیت ویراستاری محتوایی این مجموعه را به من سپرد و من نیز تمام تلاش خویش را به خرج دادم؛ تا آنچنان که باید از پس این مسؤولیت خطیر بدر آیم.»

تمنا توانگر منشی انجمن قلم شاخه‌ی آلمان  با شعر بلندی از زنده یاد صادق عصیان بخش شعر را  آغاز کرد؛ هم‌چنان از حاضران و شنوندگان آن شعر خواست؛ تا به معماری دقیق و زیبای کلمات در آغاز هر بیت توجه کنند.

پس از آن در این بخش باور بامیک چند شعر استاد عصیان  را به خوانش گرفت و در ادامه حاضران به گونه‌ی آزاد به خوانش اشعار خود و استاد عصیان پرداختند.

در پایان بخش اول برنامه فرنگیس سوگند و همکارانش به نمایندگی از نهاد مشارکت افغانستانی‌ها در شهر کیل آلمان پدرود نا بهنگام زنده یاد صادق عصیان را تسلیت گفته و پیرامون فعالیت‌های فرهنگی این نهاد معلومات ارایه کردند.

در بخش پایانی برنامه، خالد ناصری، هنرمند جوان و خوش‌صدا چند پارچه از آهنگ‌هایی را که روی اشعار استاد عصیان ساخته بود، اجرا کرد.

استاد محمدصادق عصیان، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه بلخ و از چهره‌های مطرح حوزۀ ادبیات پس از تسلط طالبان بر افغانستان، تن به مهاجرت داد و در آلمان ساکن شد و در طی دو سال از بیماری مهلکی رنج می‌برد که سر انجام بامداد روز یکشنبه دوم میزان/مهر ۱۴۰۲ خورشیدی در آلمان چشم از جهان فروبست.

گزارش: تمنا توانگر

 

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان