Search
Close this search box.
نخستین جایزه ادبی جهان نوروز

نخستین جایزه ادبی جهانِ نوروز – ویژه داستان کوتاه

برای نویسندگان افغانستان، ایران و تاجیکستان

نوروز، جهانی آرمانی، زیبا، شاد، متعالی، متحول، امیدبخش و مبتنی بر درکِ هستی شناختی از زندگی انسان کهن و نوزایی بی وقفه آن می‌سازد. نوروز آغاز سال نو و آغاز زندگی نو در فهمی اعتدال‌گرایانه از طبیعت است. پیوستگی ذاتی با طبیعت و نوعی یکی شدن انسان با طبیعت و هستی است.

نوروز آیینی سرور انگیز، طولانی و کاملی است که از بلخ سر برآورد و جهانی شد. از چهارشنبه‌سوری آتشین تا سیزده بدر خنک. از آتش افروزی در پشت بام خانه‌ها تا سور در دشت‌ها و باغ‌ها. از جشن گل‌سرخ تا نوروز چهل روز، و هفت سین و دیدار خانواده و زدودن هر کینه و عداوت و آغاز زندگی دوباره.

هستی شناسی نوروز فلسفه‌ی ایران‌شهری است که در گستره‌ای فراخ از جغرافیای جهان پدیدار شده است. این جغرافیای پهناور را می توان «جهانِ نوروز» نامید.

جهانی مبتنی بر فرهنگ و سخن که تار و پودش را زبان پارسی به هم آورده و ذهن و زبانش از اسطوره‌ها و افسانه‌ها و غزل‌ها و مثنوی‌ها آکنده است و به صلح بیشتر از جنگ و به زندگی بیشتر از مرگ و به نور بیشتر از تاریکی و به عشق بیشتر از نفرت بها داده است.

نوروز جشن صلح و قصه‌ها و خاطره‌ها و دوستی هاست. چه در کوچه‌ای تنگ میان دو فرد و چه در میان کشورها.

نوروز نماد برتر هویت آریایی در ایران، افغانستان، تاجیکستان و همه‌ی کشورهای حوزه‌ی فرهنگی نوروز است که ما آن را جهانِ نوروز نامیدیم.

در این سال ها که نوادگان ضحاک از دو سوی جهانِ نوروز به آن تاخته اند، نوروز را به یاد مردمانی برگزار می‌کنیم که نوروز بر آن‌ها حتا در خاستگاه ‌اش، حرام شده است. قصه‌های نوروز را بلندتر می‌خوانیم و رخت‌های نو را جلوه‌گرتر می‌پوشیم تا به‌جای مردمان موقتا محروم از نوروز، هم نوروز را گرامی داشته باشیم تا باز زمان فراغت از ضحاکیان فرا رسد و بوی باد نوروزی همه را با هم سرمست کند.

به خویشکاری نوروزی خویش در خانۀ مولانا، انجمن علمی مطالعات صلح ایران، خردسرای فردوسی و انجمن پایندان از تبریز تا تهران و مشهد، و از بلخ تا هرات و کابل و هم‌چنین از دوشنبه تا خجند و فرغانه بر آن شدیم تا «نخستین جایزه ادبی جهانِ نوروز» در دور نخست ویژۀ داستان کوتاه برای نویسندگان افغانستان، ایران و تاجیکستان، برگزار کنیم و از تمام مردمان جهانِ نوروز بخواهیم که امسال در کنار پاس‌داشت نوروز و آیین‌های نوروزی، دستی بر قلم هم ببرند و هر چه دل تنگ‌شان می‌خواهد در قالب داستان کوتاه بنویسند و نامزد این جایزه ادبی نمایند.

 

آثار مورد پذیرش:

▪ داسـتان‌هـای کـوتاه با موضوع نوروز و محتویات  زیرین:

¬ آیین‌ها، افسانه‌ها و باورهای نوروزی؛

¬ چهارشنبه‌سوری و نوروز چهل روز؛

¬ خاطرات و سفرهای نوروزی؛

¬ لحظۀ تحویل  و دعاهای تحویل سال؛

¬ تحولات آیین‌ها؛

¬  سفرۀ هفت‌سین، جامه‌ها و هدیه‌ها؛

¬  ترانه‌ها و سنت‌های محلی؛

¬ سیزده بدر و موارد مرتبط به نوروز.

▪ اثر در قالب نرم افزار (word) نوشته شده و از طریق صفحه ارسال اثر یا به‌صورت پیوست ایمیل با معرفی کوتاه نویسنده شامل (نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، محل زیست، شمارۀ واتساپ و یک قطعه عکس) در فایل جداگانه ارسال گردد.

داوران:

جمعی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و استادان دانشگاه‌های ایران، افغانستان و تاجیکستان.

آخرین مهلت ارسال آثار:  30 دلو/بهمن 1402 هجری خورشیدی

[email protected]

9053649306620

صفحه ارسال اثر

 

اشتراک گزاری از این طریق:

یک پاسخ

  1. نو روز به عنوان یکی روز های بزرگ فرهنگی (نخستین روز تحویل سال) روز تازگی طبیعت بوده که پیام آور نو آوری و سرور و شادی است.
    این روز با شکوه را گرامی می‌داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان