Search
Close this search box.
Ahmad-Banakati

احمد بناکتی، یا همان احمد فناکتی، متولد ۶۳۹ هجری قمری، یکی از پارسی‌زبانان مسلمان در دوره‌ی قوبلای خان و دودمان یوآن بود که در سمت وزیر اقتصاد به خدمت قوبلای خان و دودمان یوآن ‌رسید. او به عنوان وزیر ارشد قوبلای خان کار کرد که سیستم مالی مغولان را متحول نمود. اما به دلیل اختلاف در مدیریت مالی، در تاریخ سلسله یوآن، به عنوان یک «وزیر شرور» معروف بود.

احمد اهل بناکت (شهری در ماوراءالنهر) بود که سپس به چین رفت. او در شهر بناکت، قرارگاهی در بخش بالایی سیردریا در آسیای مرکزی، زندگی می‌کرد تا زمانی که این شهر توسط امپراتوری مغول تسخیر شد. احمد از طریق ملکه خاتون، که او را از پیش از ازدواج می‌شناخت، مشغول به کار در زیردست قوبلای خان شد.  در سال ۶۴۲ هجری قمری، او ارتقا مقام پیدا کرد و مسئول دفتر امور مالی شد. احمد بناکتی، وزیر ارشد قوبلای خان، نقش بسیار مهمی در ایجاد و توسعه سیستم مالی مغولان داشت. او با استفاده از تجربیات و دانش خود، به بهبود مدیریت مالی و اقتصادی امپراتوری مغولی کمک کرد. احمد فناکتی با انجام اصلاحات مالی و اقتصادی، توانست مواردی همچون برنامه‌ریزی مالی دقیق، تعیین مالیات‌ و مدیریت درآمدها و هزینه‌ها را بهبود بخشد.

با این حال او با چالش‌ها و مشکلاتی در زمینه اختلاف در شیوه مدیریت مالیات مواجه بود. این مسئله باعث شد تا در تاریخ سلسله یوآن، به عنوان یکی از وزرایی شناخته شود که به دلیل  رفتارهای ناپسند، با لقب “وزیر شرور” معروف شود. علت اصلی این موضوع مبارزه وزیر در برابر فساد مقامات حکومت مغولی بود. این موضوع نشان از این دارد که در دوران او، مسائل فساد و مشکلات اخلاقی نیز در میان مقامات دولتی و رهبران امپراتوری مغول موجود بود.  در کل، احمد بناکتی به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های دوره قوبلای خان، تأثیرات قابل توجهی بر سیاست‌ها و اقتصاد امپراتوری مغول داشت. این وزیر مقتدر و مدبر در سال ۷۲۱ هجری قمری درگذشت.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان