Search
Close this search box.
Nowruz in Istanbul

انجمن دریچه سخن همایشی را به‌مناسبت بزرگ‌داشت از جشن جهانی نوروز با حضور شماری از شهروندان افغانستان در شهر استانبول ترکیه برگزار نمود.

ظهور مظهر، از مدیران این نهاد فرهنگی هدف از برگزاری این همایش را پاس‌داشت از نوروز به عنوان آیین کهن و نیاکانی خواند که از بلخ برخاسته و جهان هستی را فرا گرفته است. او افزود که هرچند نوروز در زادگاهش از سه سال بدینسو تحریم شده است، اما این فرصت در دیار غربت فراهم شده که جمعی از شهروندان افغانستان گردهم بیایند و از مناسبت‌های فرهنگی و هویتی بزرگ‌داشت و پاسداری نمایند.

سخنرانان دیگر این همایش به بسترهای تاریخی جشن نوروز، پیشینه و آیین‌های آن و همچنین تاثیرگذاری این جشن در پیوند میان ملت‌های حوزه‌ی نوروز اشاره نموده، تاکید کردند که نوروز به عنوان یک پدیده فرهنگی عامل بزرگی در تقویت مناسبات میان ملت‌ها و جوامع بشری است و این آیین به همه نوروز پسندان تعلق دارد. درکنار توضیح آیین‌های نوروز به هفت سین یکی از آیین‌های معروف نوروز پرداخته شد و پیشینه آن نیز توضیح داده شد.

در این همایش همچنین در مورد ابعاد تحریم و دشمنی با نوروز صحبت و تصریح گردید که نوروز به عنوان آیین فرهنگی نه پیوندی با هیچ دینی دارد و نه هم با هیچ عقیده‌یی در تقابل قرار دارد. بلکه مناسبتی است که از سده‌ها و هزاره‌ها بدینسو در میان مردمان این حوزه گرامی‌ داشته شده است.

درمحل برگزاری این همایش، سفره هفت سین پهن شده بود که یکی از نمادهای برجسته‌ی نوروز است.

شاعران با خوانش اشعار خود در وصف نوروز، سال نو و بهار پرداختند و همچنین موسیقی نیز بخش دیگر این همایش را شکل می‌داد.

نوروز جشنی است با قدامت بیش از پنج‌هزار و هفتصد سال که در توالی تاریخ پیوسته تجلیل شده است. دربساری از کشورهای جهان که شامل حوزه نوروز اند و همچنین برخی کشورهای دیگری که بیرون از حوزه نوروز اند نیز این جشن گرامی‌ داشته می‌شود.

انجمن دریچه‌ی سخن نهاد فرهنگی است که توسط شماری از فرهنگیان مقیم ترکیه ایجاد شده و هدف آن پاس‌داری از فرهنگ و ادبیات و ارزش‌های هویتی و تمدنی خوانده شده است. این نهاد ماهوار نشست‌هایی را به مناسبت‌های فرهنگی و ادبی برگزار می‌نماید.

گزارش از خدیجه بهرامیان

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان