Search
Close this search box.
نکوداشت استاد باختری

سه شنبه ۳۱ اسد/مرداد 1402

قطب علمی دانشگاه فردوسی مشهد امروز میزبان برنامه‌یی بود که به نکوداشت از استاد واصف باختری برگزار شده بود.

این برنامه با حضور داشت شماری از فرهنگیان، شعرا، استادان دانشگاه و دانشجویان برگزار گردید.

دکتر جعفر یاحقی، استاد برجستۀ دانشکدۀ زبان و ادبیات دانشگاه فردسی با نگاهی به زندگی، فعالیت و آثار استاد باختری، او را شخصیت فرا منطقه‌ای خواند و گفت که اگر اخوان ثالث در شعر نیمایی ایران استاد بود، استاد باختری در شعر نیمایی افغانستان به مقام استادی رسیده بود. وی هم‌چنان به ابعاد دیگری از شخصیت استاد باختری در زمینه‌ی فلسفه و عرفان نیز اشاراتی کرد و افزود که استاد باختری فلسفه را با عرفان تلفیق کرده بود.

محمد کاظم کاظمی، شاعر و نویسندۀ نام‌بردار زبان فارسی، از استاد واصف باختری به عنوان چهرۀ کم‌نظیر در شعر نو افغانستان نام برد و تصریح کرد که شعر نیمایی را در افغانستان استاد باختری به کمال رساند.

حضرت وهریز، شاعر، نویسنده و مترجم زبان فارسی، از کارهای ارزش‌مند استاد باختری در زمینه‌ی ترجمه یاد کرد و این بعد کار استاد باختری را مهم و ارزش‌مند خواند.

به قول دکتر یامان حکمت‌، استاد دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی که در این مراسم سخنرانی می‌کرد، استاد واصف باختری در حوزۀ نقد یکی از چهره‌های برتر ادبیات فارسی است که در زمینه‌ی نقد ادبی تبحر داشت.

محمد افسر رهبین، از شاعران و نویسندگان شناخته شدۀ افغانستان از خدمات استاد باختری در انجمن نویسندگان افغانستان به نیکویی یاد کرد و افزود که استاد باختری در تربیت یک نسل از شاعران و نویسندگان نقش مهمی داشت.

گفتنی است که این برنامه از سوی قطب علمی دانشگاه فردوسی، موسسۀ دری دری، انجمن پایندان، بنیاد جیحون، انجمن علمی مطالعات صلح ایران، خانۀ مولانا و بنیاد شهید احمدشاه مسعود، برگزار شده بود.

 

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان