Search
Close this search box.
Lima-Afshid

لیمه آفشید در 21 اسد/مرداد سال 1375 هجری خورشیدی در کوهستان ولایت کاپیسا زاده شد. هنوز کودکی بیش نبود که به دلیل تسلط طالبان برکابل، به پاکستان مهاجر شد و پس از چندسال مهاجرت در بازگشت از پاکستان وارد مکتب شد و آموزش‌های اولیه را در کابل فرا گرفت و سپس مدرک کارشناسی را از دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه کابل بدست آورد. آفشید کارشناسی ارشد را در یکی از دانشگاه‌های کابل آغاز کرد و هم‌زمان به کار روزنامه‌نگاری نیز پرداخت.

آفشید از صنف چهارم مکتب به قول خودش به سرهم کردن کلمات می‌پردازد و به قدر کافی با تشویق و حمایت خانواده اش روبرو می‌شود و زمانی شعر را با جدیت دنبال می‌کند که در سال نخست دانشگاه با جلسه‌ی نقد شعر روبرو می‌شود و پس از آن آگاهانه‌تر در این مسیر گام بر‌می‌دارد و سروده‌هایش با استقبال مخاطبان نیز روبرو می‌شود. آفشید شاعر عصیانگر، نوگرا و خودباور است. محتوای شعرهای او موضوعات اجتماعی و عاشقانه است و زبان منحصر به فردی در نو آوری دارد.

تمرکز به زنان در محتوای شعر او بوضوح پیداست و خودش باری گفته است: «کار دخترانی که در این دوره از تاریخ شعر می‌نویسند خیلی امیدوارکننده است. این نسل شاید در نوشتن از خود و تجربه‌های زیسته‌ی شان به عنوان زن، جسورترین باشند. جسارتی که در طول تاریخ ادبیات افغانستان کمتر سراغ داشته‌ایم. این شعرها طوری نوشته می‌شوند که شما بدون خواندن نام شاعر هم می‌توانید تشخیص بدهید که شاعر آن یک زن است.»

افشید پس از فروپاشی کشور برای بار دوم مجبور به ترک وطن شد و در حال حاضر در امریکا زندگی می‌کند.

اشتراک گزاری از این طریق:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فراخوان